norahansen.blogg.se

Ett inlägg om en träning.. som var i fredags!

Publicerad 2014-11-23 19:16:00 i Allmänt,

Som ni kanske visste så var jag på Lippas-träning i fredags. Istället för i tisdags för då var jag i Seinäjoki.
Det var ju en ny grupp för mig. Så, jag var ju lite nervös. Men en av ponnyerna var samma som på tisdagen.
Olly heter han. Jag red som tur ändå Helios. 
Vi började med att rida över bommar i trav på medelinjen. De två bommarna gick tvärs över medelinjen och vi skulle trava i ungefär en 8 över dem. Jag ska visa hur jag menade:
 
Okej, kanske inte världens bästa ritning. Men det får duga. 
Det gick nog riktigt bra, Helios böjde sig riktigt bra, vilket han inte riktigt brukar vilja göra.
 
Hon lade sedan upp två bommar på båda långsidorna. Och en på varje kortsida. 
Där, var det inget speciellt. Utan vi skulle bara trava över dem, och se till att hästarna kom med bra steg emot dem.  Efter det så skulle vi börja göra små snabba volter efter någon av bommarna, och trava över dem på nytt,vi fick välja själv vilka bommar vi skulle komma på. Tanken var att det skulle bli som en överraskning åt hästen. 
Efter det galopperade vi över alla bommar, och försökte få bra avstånd, med långa och korta steg emellan. 
Hon la därefter upp de två bommarna på långsidorna till hinder, och så fick vi komma en och en. 
Hon sa att emellan dehär två hindren. Så är det 21m. Ni får själva räkna ut hur många steg er ponny/häst kommer ta emellan dehär hindren!
Det var ju en utmaning, men jag kom fram till det som alla andra. 7 korta språng, eller 6 långa språng. 
Vi testade först att komma hindren på den ena långsidan. Med 7 språng. 
Det var inte så svårt, Helios kortade bra. 
Efter det lade hon upp de andra hindren på den andra långsidan också. Den ena till ett rättuppstående, den andra till en oxer. Och sa, att på den första långsidan skulle vi komma med 7 galopp. Den andra med 6 galopp. 
 
Allt det där kändes faktiskt så lätt. Det var bara, på de första hindrena. Kort, kort, kort, kort 1! 2! 3!
Gasa på lite till nästa. Och vi bara flög. Det var inte så speciellt höga hinder. Men det sista hindret, var lite högre. Kanske en 90cm. 
Var väldigt nöjd över Helios denna träning. Han gjorde det som jag ville och han bara FLÖG. :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela