norahansen.blogg.se

Ridsport- en väldigt tidskrävande livsstil

Publicerad 2013-12-16 20:42:47 i Allmänt,

Jag rider ju, har ridit i typ 7-8 år!
Men detta inlägg ska inte handla så mycket om mig, utan om ridsport!
 
För det första vill jag säga att jag tycker inte att ridsport är egentligen någon SPORT, utan mer en form av livsstil!
 
Man lägger ner så mycket timmar och arbete i sträck, per dag om man inte rider på ridskola en gång i veckan då.
Så många, även jag tycker ridsport är mer som en livsstil.
Risport är också en väldigt dyr sport, det kostar en hel del pengar...
Och tyvärr är de så att alla föräldrar har aktiskt inte råd med att betala för barnens ridlektioner, eller så.
Om jag inte är helt ute och cyklar nu, så är ridsporten en av de dyraste sporterna i världen.
 
Jag blir verkligen FÖRBANNAD på vissa personer som säger t.ex
 
-Hästar duger bara på smörgåsen
- Att rida är ungefär som att köra bil
- Det omöjligt att man varken får muskler eller kondition om man håller på med hästar.
- Vad är meningen med att bara sitta och skumpa runt i en sadel?
 
ÅH! herregud.. blir SÅ arg!!!!!
 
Vid såna situationer så tänker jag alltid "
 
De skulle behöva pröva på allting själv!
 

För jag är 100% säker på att de människorna som säger detta inte har en aning om hur det är själv!
All tid, och alla krafter kan jag åtminstone lägga på en HEL dag i stallet!
Man har legat i sanden och spottat grus, man har ridit så att tårna och fingrarna frusit bort i 30- och man har ridit sig så svettig, att man förlorar ungefär halva av sin korppsvätska (Kanske lite överdrivet) i 30+.
 
Ja, känner någon igen sig? Åtminstone lite grann?
 
Ja, de flesta inte förstår sig på att de som verkligen JOBBAR med hästar, lägger verkligen ALL sin tid på detta!
Man kan inte kombinera det med så mycket.
Visst, jag vet många som idrottar och har en egen häst, men påpekar i alla fall att man inte kan räkna med att sitta framför datorn i 2 timmar per dag om man te.x både har fotboll och hästar som ska ridas!
 
Ja, jag tror att de som säger att "Att rida är ungefär som att köra bil" Skulle pröva att ta över 
en hästmänniskas med eget stall te.x dag. Så skulle de nog inte säga när dagen är slut samma sak.
Så NI som tror att det inte är "nåt" att hålla på med hästar, tänk om!
Vi hästmänniskor är STARKA... :)
 
 
 
Gamla bilder...
 
 
Hoppas ni gillade inlägget //Nora :)
 

Kommentarer

Postat av: Carolina - Stall Assla

Publicerad 2013-12-17 09:51:20

sv/ Åh tack det var gulligt sagt!

Bra skrivit! Vad alla skulle ta tillbaka vad dom sagt om dom fick prova en dag i stallet... :)

Svar: :D
norahansen.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela