norahansen.blogg.se

Hästar i allmänhet

Publicerad 2013-11-20 18:21:27 i Allmänt,

Va tycker egentligen du om hästar? Om detta djuret många tycker att är stort, hårigt, äckligt, elakt?
 
Okej då kan jag verkligen börja med att säga att INGEN häst är elak med flit!
Alla hästar är snälla innerst inne, det vet jag!
Och inte för att någon har sagt det mig, utan för att jag har märkt det själv.
Hästar är försiktiga, mycket vänliga och ganska rädda för att man SJÄLV ska bli arg på dem!
Jo det är det jag HATAR att se, när man själv har en dålig dag, och rider fast man kanske inte vill men gör det ändå och river rycker hästen i munnen och massa andra otrevliga saker.
Då tycker jag verkligen att man INTE över huvudtaget att man ska skylla på hästen.
Det är ens eget fel, och INGEN annans!
Jo, men man kan ta itu med sin dåliga dag från ett annat håll. Joo, ser du!
Du har en kanske en häst och en dålig dag av någon andledning, men du har fortfarande hästen!
En fint snällt djur som har öron att lyssna med, stora snälla ögon som ger tröst i varje fall och en mjuk päls att gråta i. Och det viktigaste är att den har ALL tid i världen för just DIG!
Hallå?! Gör nåt, berätta om allt och inget, hästen lyssnar, den förstår dig på ett eller annat sätt. Hästar pratar inte samma språk som vi, men de lyssnar uppmärksamt förstår mer än vi tror.
 
Om jag har en dålig dag brukar jag tänka en lång stund, om det verkligen är värt att rida idag. Om jag bestämmer för att rida så gör jag det, om inte, så brukar jag sitta i en box och ja, bara sitta där, ibland berättar jag saker ibland tittar jag och funderar jag bara. 
 
Att vara med hästar är väldigt kul och väldigt mysigt!
Man blir glad och en sorts lugnande känsla kommer när man är med dem.
Man njuter!
 
Många tycker att hästar är FÖR stora, men enligt mig är hanteringen av en stor häst mycket lättare!
För ju större desto lydigare, då menar jag ju förståss inte att små hästar är bångstyriga och dåliga i hanteringen men ändå!
En stor häst lyfter ofta upp hovarna själv, och går inte över folk, för att den är lärd så!
Många tror ju att när man sätter sitt barn i en ridskola, och så att den ska få rida på de små gulliga shetlandsponnyerna, och lära sig på de, men sen till och med när det kommer upp till D-ponnyer, så är de liksom "farliga" Och kommer/kan göra allt för att kasta av alla och allt!
Men det är faktiskt inte riktigt sant!
Jag säger inte att detta stämmer in på allt och alla men det är ofta såhär.
De små shettisarna kan vara bångstyriga och kanske kan bocka om man vill ta sin första galopp eller så kan de vara ganska unga eller oerfarna och inte förstå ryttarens signaler om man inte ger dem tydligt!
Men, den lilla gulliga C/D-ponnyn kan vara hur snäll som helst och förstår typ allting fast man har skänklarna på sadeln. DEN ponnyn kan vara perfekt för många ryttare som inte har ridit så länge, men föräldarna tycker att den hästen inte går att rida på på grund av sin storlek??!! Det är DÄR man ska tänka efter lite! :)
Men jag säger det IGEN! Det är behöver inte alls vara så, det kan vara precis tvärtom! Detta var bara ett exempel! Och ja, man ska inte ha en häst att växa i, det är likadant som att ha för stora skor på sig.
 
Men det jag vill säga är att:
Se inte hästens personlighet genom att titta på storleken! Det är fel kan jag säga, över min döda kropp!
 
Det är en del om vad jag vill säga om hästar och vad många ryttare och föräldrar och andra tycker jag ska tänka på innan de säger nåt!
 
Fina citat som grädde på moset.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Erica

Publicerad 2013-11-20 18:52:42

Gårr bra skriva Nora!!! :) <3

Svar: Taack! <3
norahansen.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela