norahansen.blogg.se

Jag snor Tyras lista

Publicerad 2014-12-29 11:50:31 i Allmänt,

Helloo!
Ponnysanning hade lagt ut en lista med hästfrågor som Tyra Sjöstedt hade svarat på, de sa att om man ville så fick man sno den listan ;) Jag gör det!
Kommer inte svara på alla frågor. Bara dem som jag har något vettigt svar på!
 
 
 
Vad är ditt bästa häst minne från år 2014?
Svar: Det måste nog vara att jag fick ha Zicko i Emmes. Att ha en "egen" häst.
 
2. Vad är ditt sämsta minne?
Svar: När Zicko blev skadad. Det var åtminstone det hemskaste minnet. 
 

3. Vem har du tränat för?
Svar: Jag har tränat för massa olika tränare i år!
Bland annat... Malin (Hon har jag tränat för förra somaren också), Emma (Malins syster),
Eena (Hon som har stallet i Emmes) Och Lippa såklart!
 
4.Hur tycker du att du har utvecklats som ryttare år 2014?
Svar: Jag tycker själv att jag har utevecklats massor! Nu vet jag mycket mer om hur jag ska göra i olika situationer och får hästen att göra mycket mer. 
 
5. Hur har dina hästar utvecklats?
Svar: Jag tar det här svaret om Nipsu. Jag menar, Zicko ÄR en läromästare så han blev väl inte så annorlunda direkt. Bara mycket gladare!
Nipsu har ännu mycket att öva på, men hon har blivit så otroligt annorlunda nu gemfört med när hon kom. När hon kom, så kunde hon inte alls ta stöd på bettet. Utan försökte istället komma undan det genom att springa med huvudet upp i luften hela tiden. Hon förstod inte över huvudtaget vad innerskänkeln betydde. Och när vi hoppade henne första gången, så hoppade hon med 2 framben och 1 bakben framför hindret och ett bakben bakom hindret. :) 
Nu kan hon gå i vissa stunder i form och verkligen ta stöd på bettet utan att bråka. Innerskänkeln är bättre och hon flyttar sig för den och stundvis. Och jag har hoppat en oxer på 60cm med henne. Har även hoppat en liten bana. 
 
6. Vilken häst har du stått närmast?
Svar: ZICKO. Utan att tveka. Zicko har varit min soulmate.
 
7. Har du träffat några kända ryttare?
Svar: Såklart under SIHS! 
Jag har träffat, Peder Fredricsson, Malin Baryard, Charlotte Haid-Bondergaard, Rasmus Haid-Bondergaard.
 
8. Har du stött på några problem under 2014?
Svar: Nåjaaa... Det har väl varit lite små problem hit och dit. Med Zickos nya hem t.ex. 
Och att hitta en häst att rida osv. Men inga stora problem inte!
 
9. Har du förändrat något under 2014 i ditt träningsupplägg?
Svar: 2013 t.ex så visste jag INGENTING om hur mycket, hur ofta, hur hårt, o.s.v man ska rida en häst om man har den som sin egen. Alltså att man rider många gånger i veckan och alla gånger själv. 
Då red jag bara lite hur som helst med ingen plan. 
När jag hade Zicko så började jag lägga upp lite scheman på hur jag ska träna honom osv. Så nu vet jag mycket mycket bättre. Har mer struktur på allt.
 
10. Vilka är de tre bästa sakerna du har lärt dig under året i träningsammanhang?
Rida mer med yttertygel, rida mer med skänklarna runt hästen, kunna rida ordentligt i skänkelvikning.
 
11. Vad var ditt dyraste inköp?
Träningar, och ridstövlar
 
12. Vad kommer du sakna från 2014?
Zicko och Emmes... <3
 
13. Årets bästa ryttare?
Finns många, men en är nog Malena. :D
 
14. Har du lärt känna några nya människor?
Jo! Många då jag har börjat rida vid Stall Classic!
 
15. Vem har du kunnat ringa till och prata och fått tips och råd av under året. 
Eena. Verkligen Eena. Willy också. 
 
16. Vad har du för måd med din häst 2015?
Om Nipsu hålls här. Så är det att kunna ett dressyrprogram och komma ut på tävlingar!
 
17. Vad är ditt mål som ryttare 2015?
Svar: Att träna mycket. Men samtidigt ha massor med kul!
 
18. Hur kommer ditt häst-år se ut 2015?
Svar: Att till våren/sommaren att rida och tävla ponny och sen till sommaren att klättra upp på storhäst?
 
19. Vad kan du lova dig själv inför 2015?
Svar: Att jag ska ha mer skinn på näsan!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela