norahansen.blogg.se

Hoppdagen i torsdags

Publicerad 2014-02-28 14:00:00 i Allmänt,

Jag fick vara med på en hoppdag i torsdags. 
Tänkte berätta lite om hur det gick. Det var ganska hårt underlag på morgonen, så vi skulle rida barbacka med mark arbete först. Jag önskade faktiskt Sami, eftersom jag inte har ridit honom förr. Jag skulle också rida Sami sedan.Och Malena skulle rida Vefas. Men vi konstaterade att Vefas hade en lös sko. Så han kunde inte vara med. Malena tog Sami och jag fick ta Baccus istället. Jag visste att han inte hade fått springa av sig riktigt ordentligt.
 
Lektionen gick helt okej. Men jag flög av en gång. Han la upp en stor bock, och jag var barbacka. Så jag flög av. Men det gick bra. Landade bara ganska så hårt på marken, så det tog ganska sjukt.
Fick ett blåmärke på höften som minne ;) Resten av lektionen skötte han sig riktigt bra. Jag blev arg på honom så han gjorde inget mer :D
 
Andra lektionen så hade marken tinat upp lite grann, så då kunde vi hoppa. Inte högt förståss, men lite.
Det stod, att jag skulle få Sami igen. Vilket jag var glad över :D
Men när vi kom ner till ridplanen, så rekomenderade vår ridlärare att jag skulle ta Baccus istället. För Sami hade varit riktigt på tårna. Jag var ju inte jublande glad över det förslaget. Jag var ganska trött på Baccus just då. Hade önskat mig en annan häst. 
Men tänkte ändå att eftersom Malena hade ridit honom en lektion före, så han hade fått springa av sig. 
Och han ÄR väldigt säker att hoppa med! Tänkte också att eftersom första lektionen inte hade gått så bra, så kanske det var bra att jag red honom nu, och fick tillbaka den här bra känslan med honom igen. :)
Malena förklarade hur jag skulle göra, och hon höll den lektionen. Hon sa att jag skulle tänka att jag red en energisk hopphäst. Jag började tänka på samma sätt som då jag rider Zicko. Han är väldigt energisk. Men MÅSTE få vara det. Måste få gasa på lite. Annars blir han galen ;) Litade på Baccus och lät honom vara pigg och frammåt.
 
Det gick som smort. Han var jättebra. Perfekt. Jag kunde tänka mer på mig själv och vad jag gjorde. Och han lydde mig glatt med lite krut :)
Malena var en super ridlärare! Hon lärde mig bland annat att byta galopp över hinder. Det funkade. Men jag vet inte om jag kan det än. För jag hade ju trots allt Baccus, som kan det mesta :)
Men nu vet jag åtminstone hur man gör. :D
Hoppdagen var jättekul! Kan tänka mig att komma på sånt igen. fast nu är jag riktigt sjuk i musklerna. 
:D //Nora
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela