norahansen.blogg.se

Ponnyn idag

Publicerad 2014-02-22 19:01:37 i Allmänt,

Zicko var riktigt, rolig men ändå lite jobbig.
Jag red först i terräng, och han var jättepigg. Men lyssnade bra. Det fanns jättebra skogsvägar att galoppera på! 
Men när jag vände hem, så började han bråka med mig. 
Han taktade, otroligt mycket hela tiden. Han går liksom i piaff med jättehöga steg. 
Och man studsar som bara vad. Inte så hilma kul alltså!
Det är att om man håller i honom för mycket, så blir han bara mer och mer stressad. Och om man släpper på tyglarna far han iväg i slängtrav och går knappt att stanna. Det är riktigt jobbigt. 
Jag brukar göra så att jag stannar honom och fortsätter framåt. Men då jag har jag riktigt långa tyglar. Då KAN han sluta takta. Men ibland funkar det inte i alla fall. 
Det är riktigt jobbigt och tappar lätt tålamodet på sånt här. Blir då själv sur.
Och då blir han sur och börjar bara bråka ännu mer. 
Jag vet inte hur jag sa göra. För om jag skulle till exempel låta honom springa av sig, så skulle han säkert fara iväg i slängtrav eller i galopp och jag skulle inte kunna göra någonting alls. 
Om jag "släpper" honom så får jag honom inte att stanna. Det går inte. Och det känns ju inte heller speciellt bra, att ha en ponny som man ränner runt i skogarna med ,flera kilometer i bara slängtrav, och man själv sitter och håller i sig och vätar på att ponnyn tröttnar, och stannar till sist?
Njae, det känns ju inte heller så speciellt bra. 
Och det är bara då man vänder hem som han blir så. Inte alls på dit-vägen.
Man kan ju försöka rida runt, någonstans så han inte riktigt fattar att man ska hem. Men de ju inte alltid man har möligheten till det. 
Jag vet seriöst inte hur jag ska göra, har någon nåt förslag?
hur man ska få honom att lyssna lite bättre på hemvägen?
Men han var annars välidgt fin. Njöt verkligen. Underbara ponny :D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela