norahansen.blogg.se

En minnesvärd tävling

Publicerad 2014-07-01 14:00:00 i Allmänt,

Ett minne jag har från tiden då jag red shettis, är verkligen denhär tävlingen jag tänkte berätta om.
 
När Wilma kom till stallet, kom även Aku. Aku var en busig, ung,shettishingst som var det sötaste man har sett. 
Han heter Albreak Pineapple egentligen.
Jag var den första som satt på honom, jag "red" in honom. 
Och när jag hade ridit honom i kanske 2 veckor ungefär. Så frågade Anna:
- När vi har klubbtävlingar i helgen, så kanske du kan fara en klass med Aku?
Jag svarade:
-JA!
Och så kom jag på en sak. Hur skulle det gå?!
Aku accepterade nog att ha mig på ryggen. Men han visste ju inte vad skänklarna betydde, och det var knappt så jag fick styrt honom. Hur skulle jag ta mig runt en hel bana? När man inte kan styra?
Hoppa kunde han mer än väl. Vi hade löshoppat Aku en hel del. Så hoppa gjorde han. 
Det högsta han hoppade var 95 cm. Han var shettis. Kom ihåg det ;)
Så kom den dagen när det var tävling. Eller ja, tävling och tävling. 
Vi hade fixat styrandet, med T som sprang före, så Aku följde efter honom. 
Nike hade nog, kanske inte spänt sadelgjorden så bra. Så när jag kom in, så kände jag hur sadeln tippade hit och dit. Bet ihop, och tänkte att det fick väl gå ändå. När vi började, så skrattade hela publiken från början till slut. 
 
Aku travade/galopperade/ runt hela banan. HUR glad och sprallig som helst! Hoppade över bommarna, som om de vore 70 cm. Jag skojar inte! Lade upp ett glatt bocksprång efter vare hinder. Med T som sprang före. Jag satt i sadeln, och hade fullt sjå, med att hålla mig fast, och få sadeln att inte tippa runt+ att inte rycka honom i munnen och att styra. Och så kan vi ju tillägga att jag skrattade jag också.
Så kom vi mot 2 hinder som var ställda bredvid varann. Ett rött och ett grönt. 
 
T, som inte kunnde banan speciellt bra, ropade:
 
- Vilket hinder?
 
Jag ropade tillbaka:
 
- Grönt!!
 
T svarade:
 
- Rött?
 
Jag skrek tillbaka:
 
Nej!! GRÖNT!!!!! 
 
Lyckligtvis kom vi över de gröna hindret. 
Och gissa? Vi kom felfritt. Visst kanske inte så himla snyggt. Men roligt hade jag och Aku i alla fall!
Bildbevis!
 Skrattar så jag dööör....
Finaste shettispojken jag någonsin sett!
Just nu bor han i Rovaniemi vid ett toppenställe har jag hört. Saknar honom än idag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela