norahansen.blogg.se

Nora, vad tycker du om...

Publicerad 2015-12-26 20:06:04 i Allmänt,

Natrual Horsemanchip?
Go for it!!!
Det är helt fantastiskt att verkligen kunna se på de som FAKTISKT på riktigt kan utöva natrual horsemanchip med hästar. Det är verkligen en syn för livet. 
Jag älskar när man känner den här kontakten med en häst. Det är en helt annan sak än då man t.ex leder den med grimma och grimskaft. När man faktiskt få dens uppmärksamhet och då den söker sig till en. Då får man en otrolig känsla av samhörighet. 
 
Men jag tror att p.g.a. okunskap hos många flickor som är liksom yngre, så blir detta lätt ganska bakvänt. 
Det kan säkert bli farligt också, man kan t.ex. ge sin ponny morötter hela tiden då den följer efter en och då kan den lätt börja bitas eller tränga sig på en. Det kan också bli att de övar att deras ponny ska gå bredvid dem och stanna då de stannar. Då ponnyn har fattat det så känner man sig som värsta indianen och hoppar nästa dag upp barbacka med halsring och tänker galoppera över ett fält. Man tar liksom det för många steg i taget. 
Att flickorna har för lite tålamod med sina ponnyer, också börjar ryta och rycka i grimskaften för att ponnyn inte förstår eller inte vill har jag också sätt. Det blir lätt lite bakvänt helt enkelt. Go for it. Men var försiktig. 
 
Täckeshetsen?
Ni som inte vet vad täckeshetsen är. Så är det i alla fall i min uppfattning att folk tjatar hål i öronen på varandra om hur mycket/hur lite man ska täcka sina hästar på vintern t.ex då det börjar bli kallt. 
Jag tror detta beror på en LÅNG lista av saker
Vad hästarna är helt enkelt vana vid. 
Om de står i ett varmt stort stall med mycket hästar,
om de står i stall med t.ex bara uteboxar eller om de går på lösdrift. 
Hur ofta de är inne, tas de alltid in när det regnar/blåser/snöar?
Har de vindskydd i hagen?
Hur mycket hö de får.
Och hur mycket de rids förståss. 
Är de klippta? (Såklart)
Jag tror också att det beror på vilken typ av häst det är. 
Om det är en shetlandsponny som är fluffig som en mammut på vintern. Eller om det är en smäckrare typ av häst som kanske inte har så jättetjock vinterpäls.
 
Jag föredrar att ha ganska "mycket" täcken på Nipsu under vintern. Och jag vet faktiskt inte om jag kan kalla det mycket heller. Men hon är en smäckrare typ av häst och hon har inte så tjock vinterpäls alls. Hon får den sent och fäller knappt alls på våren. Hon går oftast med ett tunt regntäcke på sig utan foder. Om det är kallare, som nu. OCH SNÖSTORM måste jag tillägga. (Just för tillfället är det -4-5 grader ute) Så går med ett full-neck regntäcke med fleecefoder inuti. 
Om det blir rysligt kallt får hon förstås ett ännu tjockare täcke. Men det är ju typ -25!
Om det inte regnar eller liknande och det är ganska varmt, OCH att hon inte är svettig. Så kan hon nog gå utan täcke ute utan några som helst problem.
 
 
Nipsu förra vintern!
 
Folk som rider utan hjälm
Usch... sjukt onödigt. 
Tycker det är farligt, och ja, framförallt ONÖDIGT att inte trycka en hjälm på sig då man ska upp på hästryggen. 
Man har hjälmen för en SJUKT viktig andledning. Och hjälmar kanske inte är världens billigaste saker att köpa men man får en helt OK hjälm som är helt snygg ändå för kanske 50-60 €. 
Brukar inte anmärka om jag ser någon vuxen eller någon äldre kompis rida utan hjälm. 
Men kom inte och säg åt mig då du ligger där med skallen helt mosad!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela