norahansen.blogg.se

Hästlista Nipsu

Publicerad 2015-03-28 13:59:00 i Allmänt,

 
Snodde denna lista från calleoville.blogg.se ;) jättebra blogg! Värt att kolla!
 
 
Vad heter hästen? Hon heter på riktigt Nimfa
Tycker du den ska heta något annat? Nåja... Inte skulle jag döpt henne till det om jag fick välja.
Vad kallar du hästen? ALLA kallar Nipsu. Ingen kallar henne för Nimfa. Men jag kallar henne själv, för Nips, Naiips, virrpanna, Bökmaja, Sniff.... med mera
Hur gammal är den? Hon är 8 år!
Vilket år/måndag/dag föddes den? Föddes 26.2 2007
Vilken färg har den? Hon är mörkbrun med svarta ben och svart man och svans
Har den några tecken? Jo, han har en liten underlig stjärna i pannan.
Hur hög är den i mankhöjden? 143 cm
Är det ett/en sto/valack/hingst? Sto.
 
Har du tävlat den i hoppning? Nej, men siktar på det i sommar!
Vilka klasser, hur högt? Tänkte börja på riktigt lågt, kanske 50cm. Men målet är kanske 80cm?
Har du tävlat den i dressyr? Nej inte än, men sikar också på det i sommar.
 
Hur högt har du hoppat med den? Inte alls högt, kanske 60cm
Är den bra på dressyr? Då hon lyssnar så går hon jättefint. Men hon kan inte riktigt mycket alls. 
Hur är den i skritten? Pigg, skrittar alltid med långa steg och sträcker ut varenda ben så mycket det går!
Hur är den i traven? Oftast ganska springig, men när hon lyssnar så går hon snyggt. Storhäststeg ;)
Hur är den i galoppen? Ganska studsig, och het. Men med ett jättemjukt och smidigt steg.
Kan den skänkelvikningar? Näe
Kan den öpnna/sluta? Nej, tyvärr inte.
Kan den galoppombyten? Jo faktiskt!
Är den pigg? 24/7
Är den trög? Inte alls ofta.
Är den stark? Ibland men oftast inte.
Är den het? Joo. :D
Bockar den? Ibland jaa.
Stegrar den? Kan nog göra det
Sparkar den bakut? Jag har då aldrig varit med om att hon har gjort det.
Skenar den ofta med dig/andra? Hon har skenat EN gång med mig, då blev hon rädd.
Hihiiihhhhiiihiiihiii... failbild. 
 Är den tittig? Då jag rider ut själv kan hon vara det, men inte annars
Har du badat tillsammans med den? Nej, men skulle vilja!
Har ni hoppat tillsammans? Joo!
Har ni galopperat på en äng tillsammans? JAA!
Har den bra hoppteknik? Jag tycker att hon har en super hoppteknik!
Hur högt brukar du hoppa med den? Eftersom hon inte har hoppat så mycket alls. Så bara lågt. Vi tar höjderna senare!
Hur ofta hoppar du den? Så fort jag får ett tillfälle. Vilket INTE är ofta. Kanske en gång i månaden. 
Hur är den när den rids ut? Het och energisk.
Tycker den att det är kul?JO.
Blir den piggare eller trögare på banan, än när ni rider ut? Pigg, hela tiden. Men nästan lugnare i terräng än på banan. 
Står hästen i box? För tillället ja. 
Går hästen på lösdrift? På sommrarna!
Går den i hagen varje dag? Självklart!
I en stor eller liten hage? Mittemellan.
Har den vindskydd i hagen? Ibland, beror på i vilken hage hon står i,
Hur ofta rids hästen? 5-6 dagar i veckan.
Är det en svår eller lättriden häst? Inte speciellt lätt inte. 
Är hästen snäll i stallet? Jo, de tycker jag.
Måste hästen vara uppbunden? Oftast. 
Är hästen lättlastad? Ganska. 
 
Gillar du hästen?Absolut.
Nämn en sak som är - med hästen. Hon har svårt med att slappna av och lyssna på ryttaren.
Nämn en sak som är + med hästen. Hon vill ALLTID framåt, man behöver aldrig tvinga henne att jobba.
Har ni många minnen tillsammans? Inte så värst, jag har ju bara ridit henne i ett halvt år.
Har du någongång sagt, "Jag älskar dig till hästen". Massa gånger. <3
" Someone asked me what I saw in you to love you so much... my only answer was... EVERYTHING!
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela