norahansen.blogg.se

Inga gramaner, sporrar och teknikskydd

Publicerad 2015-05-11 13:00:00 i Allmänt,

Jag måste bara berätta om ett litet pass jag hade i lördags på Nipsu!
Jag har alltid haft en "dröm" eller vad jag nu kan kalla det, om att kunna rida Nipsu i form, avslappnat och bara rulla på i trav och galopp hur lätt som helst. NÄR som helst. 
Jag vill inte att det ska krävas att jag måste longera Nipsu i en halv timme före, sätta på teknikskydd för att hon ska lyfta på hovarna, lägga massa konstiga hjälptyglar och själv ta ett spö och sätta på mig långa sporrar, rida i en timme och svettas och kämpa med en tränare som står i mitten. 
För att hon ska kunna gå fint. 

Nej, min dröm har alltid varit att jag ska ha ett så bra band med Nipsu, att jag kan en dag efter träning eller efter ridlektioner, hoppa upp på henne barbacka med springskor och utan handskar. Och ändå ska hon kunna gå avslappnat och snyggt. Hon ska lita på mig. Och jag på henne! 
I lördags var det första gången jag kände en sån känsla, hade ridit ut på Nipsu, barbacka med min gamla,urslitna och älskade ridskor. De fulaste ridbyxorna jag har och knallrosa ridstrumpor. Hade skrittat och travat en bit i terräng. Såg att det fanns några små cavalettibommar på planen och bestämde mig för att ta ett varv där också!
Travade avslappnat runt på volter och cirklar, stora åttor och över bommarna. Nipsu var avslappnad och fin, hon böjde sig hela tiden och travade lugnt runt med backbenen ordentligt under sig! När jag kom mot bommarna så rusade hon inte, utan spetsade öronen, längde stegen och bara flöt över bommarna. Jag satt bara där och log och kände mig väldigt lycklig, Det är så här ridning ska kännas😍 Det behövs inte gramaner, sporrar och teknikskydd. Hästen kan väl gå snyggt för det?
Härliga Nipsu...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela