norahansen.blogg.se

Dressyrträning med Nimfa

Publicerad 2015-10-03 18:44:09 i Allmänt,

Har börjat skriva Nimfa överallt nu istället för Nipsu nu haha, kallar alltid henne för Nipsu i stallet. 
När jag började rida henne och i typ 6 månader efter så visste jag ju inte hennes riktiga namn, utan alla kallade henne för Nipsu. Hon är en Nipsu, hon beter sig som en.
Men såhär skriftligt så är det mycket finare med Nimfa <3
 
Okej... vad ska jag säga om dressyrträningen.
Ja, ja kan ju börja med att säga att Nipsu var lugn och avslappnad, åtminstone till en viss del. 
Hon bökade inte så mycket på i traven som hon brukar. Och hon accepterade liksom mer när jag sa åt henne att ta det lugnt. Jag fick liksom inte svaret:
 
- Men herreeguud va tråkig du är matte..... Vi ska ju springaaa!!!
 
Hon var rätt mjuk och helt okej att böja och ställa, med tanke på omständigheterna. 
Det som jag på någotvis störde mig på var galoppfattningarna. 
 
I höger varv, som också är hennes bättre varv i galopp. Så lyfte hon som en GUD. Hon har aldrig riktigt varit bra på att lyfta galopp. Men hon tog VARJE galoppskänkel i högra varvet och jag behövde bara typ snudda med innerskänkeln. Har aldrig i hela mitt liv ridit ett pass då hon lyfte så bra för skänkeln. Det kan jag sätta en miljon på!
I vänster varv lade hon helt av. 
Hennes dåligare varv är nog vänster. Men hon hade gått riktigt okej i början av passet i vänster varv då vi jobbade med olika travövningar. När det däremot skulle bli galopp, blev hon spänd som en.... ja ja vet inte vad. Och vägrade ens att jobba i traven. Jag försökte gång på gång att lyfta galopp på en volt i mitten. Men antingen lyfte hon fel eller så tog hon inte skänkeln alls. Utan gick där helt döv som om jag ingenting sa. 
Tillsist tog jag henne ut på fyrkantspåret och lyfte galopp i ett hörn. Det funkade på första gången. Hon tog vänsterskänkel hur bra som helst. Och hon lyfte vänstergalopp. från skritt alltså, men vi hade prövat från både skritt och trav. Jaana sa att det sista galopplyftet från hörnet var helt perfekt. Hon verkade inte ha några problem alls med att lyfta, och hon såg inte alls ut att ha ont eller nåt. 
 
Hmmm... det är konstigt.
Om någon skulle vilja ge någon synpunkt på detta så varsågod. 
Jag tror egentligen att det är något i stil med att hon är inne i någonslags testperiord. Nipsu har haft mycket sådana periorder. + att hon kanske också är lite svagare i vänster varv eller något så det är lite tyngre för henne att lyfta. + Att jag inte har ridit henne ordentligt på plan på ca 3 veckor. 
 
Men är ändå väldigt nöjd med träningen! Nästa gång jag rider på plan blir det massa vänstergaloppsfattningar!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela