norahansen.blogg.se

Emma träning

Publicerad 2016-12-25 20:02:27 i Allmänt,

Idag var en rolig dag för idag fick jag träna för Emma!
Malin som jag vanligen brukar träna för så är syster till Emma, för dom som inte redan vet det. 
Emma bor i Holland och tränar och tävlar hästar där, och jag har varit på prao dit en gång och det var sjukt spännande. Lite backround information är ju också att Mir är Emmas gamla tävlingshäst. Hehe. 
Kuva
(Bild tagen från sukuposti.net)
Aja, men träningen då. 
Fick mycket tips under uppvärmningen, den betydde kanske mest. 
Jag sitter gärna och blir lite för stum och hård i innerhand, något jag har haft väldigt mycket problem med tidigare också. Men det får jag försöka jobba bort helt enkelt. Jag tror att jag vill sitta och hålla hårt i innertygeln, för jag på någotvis känner att jag har mer kontroll då. Fast det egentligen inte är sant att jag får mer kontroll då, men ni kanske fattar. 
 
 
Det är bättre att hålla i tygeln, inte med alla fingrar. Utan mellan tummen och pekfingret, för då kan lite sitta och spela med de andra fingrarna.
 
 
Sa Emma, och det är verkligen något jag tänker jobba på. Man fick en väldigt mycket snällare hand då man inte höll så jättehårt i tygeln med hela handen. Utan bara med två fingrar och så satt man och lirkade och lekte med de andra. 
Mir kan ju bli ganska slarvig och jobbig i munnen. Han "håsar"  lätt säger man på dialekt. Och det betyder typ att stressa och bli lite slarvig. 
Vissa dagar då han är så, så känns det som om han bara biter sig fast i bettet och bara pinnar på, och jag sitter där och drar emot och kan inte göra någonting. 
 
Men om du inte ger något som han kan bita sig fast i, så kommer inte han göra det heller!
Han kan inte bita sig fast i något, om inte du ger honom den möjligheten. 
 
Jag måste i de här tillfällena vara lite smartare än Mir själv. 
Och sitta och va mera lugn i handen och inte ge honom något som han kan dra i. Förstår ni? 
Det är lite svårt att förklara, men om du  ska dra i ett snöre som bara ligger och dinglar, så går det inte att dra i det. Eller hur? Du kan bara få dragkraft i ett snöre som är spänt. 
Lite samma sak. 
Vi övade mycket på att de skulle lyssna för hjälperna. Och det kanske inte var så invecklade och på det sättet svåra övningar. Men de var inte lätta att göra alls kan jag bara säga!
I slutet hoppde vi en bana, och det gick helt bra tyckte jag. Där fick jag lite tänka på min sits, för jag har börjat sitta och spänna mig lite för mycket och blivit ganska stel emellanåt, men att sitta och vara lite lättare i sätet, och försöka göra så lite som möjligt. Och andas! Minns att andas!
 
Dålig bild, men hade ingen annan!
Träningen var superkul, och jag fick massa tips att träna på. Tack Emma :D
Nu ska jag ut och gå med hunden! Ses!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela