norahansen.blogg.se

Andra plats

Publicerad 2016-07-12 10:58:30 i Allmänt,

Hej hej!
Nu måste jag bara få skriva av mig, det bara kliar i fingrarna!
Tävlingen igår gick så mycket bättre än jag hade förväntat mig!
Startade som sagt en 40-50 klass och en 70-80. 
Både jag och Nipsu var väldigt nervösa på uppvärmningen till 40-50, jag har ju inte tävlat på jag vet inte hur länge, och Nipsu har tävlat ungefär en gång mer än mig. 
Hon var som sagt jättestressad på uppvärmningen, och det gick knappt att ens trava med henne, hoppade typ ett hinder och sen fick det räcka, jag ville inte jaga upp henne i onödan!
På 40-50s banan var hon helt okej, lite stressig och tjafsade emot ganska mycket, men hon rev ingenting och vi kom runt både första och andra fasen. Jag lyckades även komma ihåg banan även fast jag satt och funderade länge på var fyran var nånstans ;)
Det kändes myckt bättre efter först klassen, jag och Nipsu hade fått galopperat av oss lite och vi blev lite varmare i musklerna. Hade förstås förställt mig att 70-80s banan skulle var mycket högre än vad den egentligen var, så att hon skulle stanna var nog ganska osannolikt! 
När vi kom in på banan så fick man provhoppa första hindret före man började hela banan, vilket var otroligt schyst så tummen upp! :D 
När jag provhoppade första hindret till 70-80, så rev Nipsu. Jag tänkte bara shit shit shit när jag galopperade iväg för att börja banan igen, men en tanke slog mig då att Nispu verkligen är en ponny som hatar att riva! Hon kom väldigt nära på första hindret igen, men denna gången så lyfte hon på tassarna! Rejält haha ;) 
Här är en bild på det!
Resten av banan hoppade hon som 1,10. Hon blev väl rätt sur på sig själv efter den där första missen. 
Jag satt bara och styrde och försökte hänga med, visst, vi missade nog ett avstånd eller två, (Eller tre) :D
Men det var ingenting som jag brydde mig i, för hon hoppade helt otroligt bra.
Vi kom i mål felfritt och slutade på andra plats! Jag kunde nog inte ha varit gladare!
Vinnare av den klassen var Aada på B-ponnyn Eirian Teija, hon är från vårt stall också och hon debuterade också 70-80 igår! De red en helt supersnygg bana, och förtjänade verkligen att vinna. 
 
Jag har fått höra så mycket fula ord och såna saker om Nipsu.
Har fått höra att hon är en galen TRAVponny som knappast blir till nåt, och det har stått tränare i mitten på ridplanen med armarna i kors, skakat på huvudet och suckat när jag har hoppat med henne. Hon är ju förstås inte den bästa lektionshästen, men många elever har varit väldigt rädda för att rida henne och spridit ut rykten om att hon är galen, bara bockar och skenar och försöker slänga av folk hela tiden. Och många, många gånger har jag fått sura och konstiga blickar när jag har ridit förbi och de har bara höjt på ögonbrynen och liksom ba "Öh, va håller du på med?"
När jag började med Nipsu var jag 14 år, och vissa som jag vände mig till och frågade om hjälp för att få ordning på den dåvarande halvgalna ponnyn  så sa på träningarna "Usch, jag gillar verkligen inte sånadär ponnyer som den där". 
När jag senare hade hittat en tränare (eller flera) som var villiga att hjälpa mig och verkligen trodde på mig och Nipsu, så jobbade jag skiten ur mig. Och var verkligen ute och red i regn och rusk. Sjuk eller frisk. Fast det var svinkallt eller stekhett. Jag har jobbat så otroligt mycket med den här ponnyn. Så efter en tid när personen som hade sagt att hon inte gillade såna ponnyer som Nipsu, red henne. Så var kommentaren "Äh, hon var väl inte så dum ändå". 
Jag vill bara säga åt ALLIHOPA som inte trott på mig, inte trott på¨Nipsu, och inte trott på oss, ett stort FUCK YOU! 
och kolla på det här :D
 
 
 
Visst förstår jag att det behövs mycket mer rutin, och allting kommer verkligen inte att gå spikrakt uppåt från nu, men det här var ändå inte en så dålig start ;)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela