norahansen.blogg.se

Dagens Mir <3 + vardagssnack

Publicerad 2017-02-04 18:09:13 i Allmänt,

Helllooo! 
Hur har ni det? Har det bara bra själv tack :)
Fick äntligen en dag som jag fick sova ut och få några extra timmars sömn i systemet. Det är så skönt att sova mycket! 
Var igår, fredag alltså till Ericas med mina girls ;) Utom en som saknades. Och det var riktigt mysigt. 
Vi var inte där så sent, men det var jättekul ändå. Jag var så sjukt trött då jag kom hem, somnade 11 och steg upp halv 10 :D
Idag har jag inte gjort så mycket annat än att rida Mir, pratat med Nike på Skype och spelat lite piano. Skönt, har inte så mycket planer för imorgon heller. 
 
 Dagens Mir då? Eller kanske dagarnas Mir hehe. 
 På lördagar så brukar jag alltid fara ut i terräng med Mir. Det har bara blivit så att lördagar är "terrängdag" och det gillar jag! Vägarna hade det kommit lite snö på så det gick att trava och galoppera något smått. 
Mir uppförde sig exemplariskt enligt mig. Var rätt så cool och försökte inte hitta på några fasoner som han har för sig ibland ;)
Utom en då förståss! Hehe. Det var när jag hade svängt om på en väg så att vi inte var påväg hemåt. Den var ganska mjuk och bra så jag tänkte ta ett galopplyft och galoppera kanske 20 m. Jag gav galoppskänkel och Mir liksom stannade nästan av. Han saktade liksom in och bara "Va? Galoppskänkel? Är du seriös?" 
När jag släppte en milli i handen så tog han det som ett "YES!" och drog upp en liten glädjebock och sedan satte han iväg. Jag bara skrattade och det var tur att jag redan stog lite i lättsits och var beredd på det. 
 
Han tappade först en baksko här för ett tag sen och det gjorde att jag inte kunde rida alls. Fick en att komma och slå på skon dagen efter tack och lov för det var så isigt att det inte riktigt gick att ha honom i en hagen där han kunde gå. 
Han tappade några dagar efter ena framskon så då fick det bli hovslagare till det. Han skulle ändå skos nu så det passade ju bra. 
Han har varit lite stel och hängig några gånger i den här veckan. Varit lite omotiverad osv, han har gjort det han ska men varit för hängig på innertygel (speciellt i vänstervarvet) och lite för loj helt enkelt. Då får man bara jobba sig svettig, försöka att inte kräva för mycket och ha tålamod med förhoppningar på att det ska gå bättre nästa gång! 
Igår var han riktigt bra :) Jag var supernöjd och ville aldrig sluta rida i slutet!
Här är typ en på 5 minuters gjord PAINT ritning av den övning jag red igår. Jag försökte förklara den med ord, men det blev så krångligt att det blir kanske lättare för dig att se m.h.a. den här bilden. 
Där det är blått så travar jag, där det är grönt så skrittar jag och där det är rött så gör jag en halt. 
Så jag travade alltså in i mitten av ridplanen, fokuserade på att hålla Mir rak. Sen svängde jag antingen till vänster eller till höger. Gjorde ofta en volt i det varvet jag svängde till så jag skulle få böjningen och ställningen helt ordentlig. Mir vill gärna slarva i såna situationer och det är min uppgift att hålla oss på rätt spår hela tiden.
Sen en kontrollerad halt från trav och  sen fram i skritt. Rakställ rakställ tills jag tar trav igen. Tar åter igen om det behövs en liten volt i hörnet för att få honom att lyssna och böja och ställa sig bra. Om han ställer sig bra i hörnet så lämnar jag bort volten och bara rider igenom hörnet som vanligt. Sen in till mitten och samma sak åt andra hållet. Jag gjorde förstås det här i båda varven. 
Traggla traggla, jobba jobba. Nu är jag inte någon expert på massa olika övningar och jag rider dom verkligen inte perfekt heller. Men jag tänkte att det kan vara kul att dela med sig. För jag får ofta inspiration av andra! 
Jag kanske inte är så duktig, men man måste börja någonstans och försöka sitt bästa varje dag. 
Mir hjälper mig mycket redan bara med det. Då han går rätt så gör jag rätt också. Han är lite som min ridlärare varje dag! 
Om ni har någon övning som ni brukar göra så skulle det vara kul att veta! Man behöver många såna här slags övningar på vintern vet ni :)
Hoppas ni har en fin lördagskväll :D Vi hörs hörni!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela